GYIK

Call of Duty 2 leírás.

Rate
A legtöbb szerveren elvárt a 25000-es rate (ez azt befolyásolja hogy a többi játékos mennyire látja a mozgásunkat folyamatosnak.) Ezt a konzol (0 gomb) előhívása után /rate 25000 paranccsal tudjuk beállítani.

A rate-t egyszerűbben is megoldhatod, ha a multiplayer beállításoknál a kapcsolat típusát LAN/KÁBEL/ADSL-re állítod (MX)

 

FPS
Hasznos lehet még a maximális FPS (frame per second = kép per másodperc) érték állítása is, amelyet a konzolba a /com_maxfps * beírásával lehet megszabni (a csillag helyére a kívánt érték kerül). Ez azonban csak akkor fog működni, ha kikapcsoltuk a menüben a "függőleges szinkronizálást" (vertical sync). Amennyiben kíváncsiak vagyunk az FPS értékünkre, ezt a /cg_drawfps 1 beírásával tudjuk bekapcsolni, az egyes helyére nullát írva pedig eltüntetni.


Config, FPS, PunkBuster és a csalás
A config (configuration) fájl (*.cfg) a játékra vonatkozó beállításokat tartalmazza. Testre szabhatók vele a kliens (irányítás, grafika, internet-kapcsolat, stb…) szoftveres jellemzői és egyéb hardverek (pl egér, monitor, stb…) beállításai is. Ezekre túlzott paramétereket nem lehet megadni, mivel a játék csak egy meghatározott kereten belül engedélyez változtatásokat. Sok parancsot ismer a Quake motor, amit nem jelenít meg az alap cfg-ben, de bárki készíthet saját scripteket. Bizonyos fegyverekre (félautomaták és gépfegyverek) alkalmazott makrók könnyebbé tehetik a játékot (pl. 1 klikkre több lövés is leadható). Önmagában a cfg módosítása nem jelent csalást, ám sok szerveren szigorúan betartatnak bizonyos beállításokra vonatkozó szabályokat.

A cfg fájl szöveges állományként a Notepad (Jegyzettömb) segítségével is könnyedén szerkeszthető. Szerkesztés előtt érdemes az eredeti cfg fájlról biztonsági másolatot készíteni, így hibás paraméterezés esetén könnyedén visszaállítható a legutolsó működő verzió. Fontos, hogy a fájl nevén nem szabad változtatni!

Az FPS (Frame Per Second = másodpercenként megjelenített képkockák száma) érték befolyásolja a történések észlelését és a pályán végzett mozgások minőségét is. Laikusként könnyű azt feltételezni, hogy a hagyományos videóeszközök által közvetített másodpercenkénti 24-30 képkocka befogadása a játékokhoz is elegendő, hiszen a televízióban is folyamatos mozgást látni. Ez bizonyos értelemben helytálló, ugyanis a játék már akár 30 FPS-sel is a folyamatosság érzetét kelti, azonban a "professzionális" játékélményhez ennél sokkal több szükséges. Körülbelül tízszeresére emelve a képkockák másodpercenkénti számát már szinte teljesen valósidejű élményt nyújthat. Léteznek úgynevezett "mágikus" FPS számok, amelyek, ha stabilan tarthatók (az FPS érték nem megfelelő körülmények között ingadozó lehet), ugyancsak elősegítik a pontosabb észlelést és reakciót. Az elérhető FPS mértékét nagyrészt a számítógép teljesítménye határozza meg, de valamelyest növelhető a grafika minőségének (felbontás, poligonszám, textúrák, stb…) szoftveres gyengítésével is.

 

Csalásvédelem avagy PunkBuster
Vagy röviden: „PB”. A többjátékos mód egy "PunkBuster" nevű külső programot használ. A PunkBuster célja, hogy a csalókat kiszűrje és eltávolítsa a szerverről.

Egyes külső alkalmazások kifejezetten a csalást szolgálják (pl. átlátás/átlövés a falon, mindig tökéletes fejlövés, nagyobb sebzés, stb…), ám ezekkel sem lehet alapvetően megváltoztatni a játék szabályait, menetét. A PunkBuster a csalóprogramokat használó játékosok kiszűrésére törekszik. Wallhack: Leginkább a – falak vagy járművek mögött – takarásban lévő játékosok megfestésére, követésére használják, de a lelkiismeretesebb csalók csak a távoli, amúgy nehezen látható célpontok kiemelésére használják. Csapattárs vagy ellenség külön-külön színnel is jelölhető. Aimbot: Automatikusan a látómezőben lévő célszemélyre igazítja (rántja) a célkeresztet. Ez is sokféleképpen paraméterezhető (választható testrész, lövés késleltetése, stb…) Megfelelő beállítással nagyon nehéz megállapítani a jelenlétét.

A PunkBustert nem vagy csak nehezen lehet kijátszani. Több módon is kivizsgálja a kliens (játék) állapotát: hat-e valami a játékra (cheat), ellenőrzi a cfg értékeket (ha a kereten belüli értékeket meghaladják vagy épp hiányosak), valamint szószedet alapján is. Vannak, akik kihasználják a játékosok tapasztalatlanságát és úgynevezett "undetected" hackeket készítenek, amiket pénzért árulnak. Ezek sok esetben csak tökéletlen programkódok, programok, és nagyon hamar kiszűrhetők. A lebukott csalókat általában bannolják (kitiltják) a szerver moderátorai.